Its main purpose is to enable electronic cash transfer having accounts in bank branches. It is used for transferring funds from one financial institution to another within India especially banks. IT was launched in November 2005, and was assigned to every bank. It was made mandatory by the RBI for all banks to migrate to NEFT. No minimum and maximum limit for cash remittance
PROCEDURES (कैसे काम करता है NEFT):
Step 1: Remitting bank requests for NEFT. Step 2: Request is registered by NEFT servers. Step 3: Request is cleared on the basis of the input. RBI servers bunch up all the NEFT requests and clear it in hourly batches.
Example:
मान लीजिए कि आपका सिटी बैंक में खाता है और आप 1,50,000 रुपये एसबीआई ग्राहक को हस्तांतरित करना चाहते हैं और आपके बैंक ने दोपहर 12:30 बजे आपकी एनईएफटी सेवा पंजीकृत की है। तुरंत इसे दोपहर 12:00 बजे से दोपहर 1:00 बजे तक स्लॉट में रखा जाएगा और दोपहर 1:00 बजे सभी अनुरोधों को मंजूरी दे दी जाएगी। इसलिए, प्रभावी रूप से पंजीकरण के 30 मिनट के बाद आपका लेनदेन साफ हो जाएगा।
0 Comments
Please do not enter any spam link in the comment box